Škrticí klapka a její význam

Rate this post

Škrtící klapku najdete dnes v benzínových i v naftových motorech

Škrticí klapka má na starosti kvantitativní řízení přívodu vzduchu do motoru. Je napojena na pedál plynu (mechanicky nebo elektricky), pokud řidič požaduje zrychlení a šlápne na plyn, klapka se otevře (a naopak). Pokud je účelem řízení motoru míchat správný poměr paliva a vzduchu, pak se škrtící klapka stará o to druhé. Některá auta škrtící klapky nemají – například BMW se systémem Valvetronic (roli škrticí klapky přebírá sací ventil s variabilním zdvihem) nebo turbodiesely, které regulují jen množství vstřikovaného paliva (populární levnější řada TDi škrtící klapku nemá vůbec, moderní turbodiesely s DPF opět klapku mají). Některé motory umí za určitých podmínek škrtící klapku nepoužívat a přísun vzduchu regulují vytvářením a řízením rezonance v saní. Škrticí klapka je vcelku nežádoucí součástka, protože i v plně otevřeném stavu působí jako restriktor a způsobuje pneumatické ztráty snižující účinnost motoru. Jiný dostatečně levný způsob pro řízení průtoku vzduchu však zatím k dispozici není.

Škrticí klapky bývají dvojí – s lankem a bez lanka. Plně elektrická varianta sestává z tělesa klapky, servomotorků a dvojitého potenciometru (nebo Hallovy sondy). Řídicí jednotka mluví servomotorem, o kolik se má otočit, zpětná vazba nastává přes potenciometr. Tento systém je obvyklý u všech novějších aut a označuje se jako e-gas nebo drive-by-wire. Mechanická varianta umožňuje ovládat klapku lankem od pedálu, přičemž ve volnoběhu je lanko odpojené a servomotorek se stará jen o řízení volnoběhu. Potenciometr je tam také, ale funguje v podstatě jen jako snímač polohy plynového pedálu. Mechanická varianta je zábavnější, protože auto reaguje na plyn okamžitě a ne až za půl hodiny, ale bohužel emisní předpisy nutí výrobce čím dál častěji nasazovat čistě elektronický plyn.

Škrtící klapku v katalozích náhradních dílů, nebo v eshopech hledejte v kategorii příprava paliva nebo příprava směsi a přeplňování, případně regulace přívodu vzduchu

Těleso škrticí klapky je zpravidla odlitek ze slitiny hliníku a zinku, klapka samotná bývá z duralu, uložená v ložiskách nebo pouzdrech. Převodový mechanismus je z plastu a je pod plastovým krytem, ​​který by měl být vodotěsný. Škrticí klapka jako komponent je nerozebíratelná a neservisovatelní, všechny amatérské zásahy do ní vedou ke změně nastavení její elektrických a mechanických charakteristik. Pokud někdo na netu nabízí „repasi“ škrtících klapek, pak nepočítejte s pozitivním výsledkem. Existují i ​​plastové škrticí klapky. Shora je na těleso škrticí klapky nasazen kryt vzduchového filtru nebo nějaké hadice vedoucí k němu, zdola je těleso škrtící klapky přišroubovány k sacímu potrubí.