Motorové oleje dle specifikace API

5 (100%) 1 vote

Klasifikace API

Tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na zážehové (benzínové) označené písmenem „S“ (= Service) a vznětové (naftové) označené písmenem „C“ (= Commercial). Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem (od „A“ výše). V zásadě platí, že čím je toto písmeno v abecedě, tím kvalitnější je olej. Pokud je jako první uvedena specifikace „S“, je olej určený především pro benzínové motory, pokud „C“, pak je určen pro naftové motory.

Klasifikace API odráží vývoj maziv na americkém kontinentu, proto při vyšších třídách nevyhovuje tak úplně podmínkám pro evropské motory (americké a evropské motory jsou konstrukčně, objemově a výkonově odlišné, což se projevuje – mimo jiné – v odlišných nárocích na obsah přísad tvořících při spalování popel ).


Výkonnostní třídy API

SN / CF – olej prioritně pro benzínové motory, použitelný i pro naftové motory.
CF / SN – olej prioritně pro naftové motory, použitelný i pro benzínové motory.

– SE (od r. 1972) – oleje pro velmi vysoké namáhání, splňující požadavky výrobce motoru vyrobených od roku 1971 do roku 1979.
– SF (od r. 1980) – oleje pro velmi vysoké zatížení motorů vyrobených v letech 1980 až 1989, oproti SE vylepšené protioděrové vlastnosti, oxidační stabilita a ochrana proti tvorbě usazenin.
– SG (od r. 1989) – oleje pro motory vyrobené po roce 1989, splňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a snížení tvorby kalů.
– SH (od r. 1993) – vlastnosti jako SG, testováno podle nejnáročnějšího zkušebního protokolu CMA (CMA = Chemical Manufacturers Association).
– SJ (od r. 1997) – specifikace olejů pro zážehové motory, která zohledňuje nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva.
– SL (od r. 2001) – pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001.
– SM (od r. 2004) – pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot.
– SN (od 10 měsíce 2010) – oleje pro všechna auta od 2011 a starší, kde je třeba poskytnout vyšší ochranu pístů při vysokých teplotách, kde je požadována přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje lepší ochranu turbodmychadla a ochranu motoru provozovaném na etanol do E85. Zároveň mluví o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.
– CC (od r. 1961) – oleje pro mírně přeplňované vznětové motory pracující ve středně náročných a náročných podmínkách, obsahující protikorozní přísady a aditiva proti tvorbě vysokoteplotních úsad (pro modely 64 – 1970).
– CD (od r. 1955) – oleje pro vysoce zatěžované, přeplňované vznětové motory s kompresorem pracující při vysokých otáčkách as různě kvalitním palivem, obsahují přísady proti tvorbě vysokoteplotních úsad a korozi ložisek (pro modely 1970 – 1979).
– CE (od r. 1984) – oleje pro vysoce namáhané motory, zejména přeplňované s přímým vstřikováním (pro modely od r. 1983).
– CF (od r. 1994) – oleje pro motory s nepřímým vstřikováním, bez kontroly emisí, oproti CD vyšší odolnost proti tvorbě usazenin na pístu a korozi ložisek.
– CF-2 (od r. 1994) – oleje pro dvoudobé motory vyžadující účinnou kontrolu otěru a tvorby usazenin.
– CF-4 (od r. 1990) – oleje pro čtyřtaktní motory těžkých nákladních vozů pracujících s nejvyšším stupněm přeplňování v nejnáročnějších podmínkách, zejména pro těžké tahače v dálničním provozu (pro modely od r. 1990).
– CG-4 (od r. 1994) – oleje pro čtyřdobé vysokootáčkové motory vozů pracujících v nejnáročnějších silničních i terénních podmínkách. V současné době nejvyšší specifikace olejů pro vznětové motory.
– CH-4 (od r. 1998) – Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro použití s ​​palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů.
– CI-4 (od r. 2002) – Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro používání v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů.