Co je to EGR ventil?

Rate this post

EGR ventil v moderních motorech umí potrápit své majitele

EGR ventil je součástka v automobilu, jejímž hlavním úkolem je snižování emisí výfukových plynů motorů. Principem EGR ventilu je vedení části výfukových plynů zpět do motoru. EGR ventil ovládá přechod mezi sacím a výfukovým potrubím. Když se ventil otevře, do sacího potrubí se díky podtlaku dostane určité množství výfukových plynů. Výfukové plyny se smíchají ve válci s novou směsí a tím dochází ke snížení teploty hoření, což v konečném důsledku vede ke snížení emisí. Jinak řečeno, část spalin projde spalovacím procesem dvakrát – logicky co bylo už spálené, znovu nehoří, a tak dojde ke snížení teploty hoření. U benzinových motorů se recirkulace pohybuje řádově v 10-20% z objemu nasávané směsi. U vznětových motorů se tato hodnota pohybuje okolo 15-25%.

Za normálních podmínek nepotřebuje EGR ventil žádnou speciální péči, pouze jednou za čas je třeba ho vyčistit od karbonových usazenin. Uvědomte si, že spaliny, které se vrací zpět do motoru pomocí EGR ventilu, neprošly žádným katalyzátorem či filtrem pevných částic. Proto v případě používání nekvalitního paliva či v případě, že motor spaluje spolu s palivem i olej, se EGR ventil rychle zanese usazeninami. To způsobí, že klapka ve ventilu nezavírá a motor při přidání může škubat, automobil nadměrně kouří. Toto dále vede ke snížení výkonu motoru v celém rozsahu otáček. V poslední fázi zanesení automobil špatně startuje.

EGR ventil v katalozích náhradních dílů, nebo v eshopech hledejte v kategorii příprava paliva nebo příprava směsi a přeplňování, případně regulace vzduchu

Recirkulace spalin sice přispívá ke snížení emisí oxidů dusíku, avšak motoristé z tohoto systému příliš radost nemají. Závady EGR jsou totiž poměrně častým koloritem napříč snad všemi moderními, hlavně pak vznětovými pohonnými jednotkami.

Problém představují právě spaliny, které jsou mastné, takže snadno zalepí šoupátko EGR. To se pak pohybuje těžší, až jednoho dne zůstane viset v jedné poloze. Pokud v té, v níž nedochází k recirkulaci spalin, motor lze obvykle nastartovat. Pokud ale šoupátko zatuhne v otevřené poloze, tedy v režimu propouštění spalin do sání, motor s největší pravděpodobností nenaskočí. A pokud se vám to náhodou podaří, po chvíli motor opět zhasne, navíc se bude z výfuku linout bílý kouř. Špatná funkce EGR ventilu se projeví také při jízdě, a to padáním motoru do nouzového režimu, provázeném ztrátou výkonu. Tento neduh trápil zejména agregáty používající ještě elektropneumaticky ovládané šoupátko EGR. Ovládání tak bylo nejen méně přesné, ale současně poskytovalo i omezené možnosti, jak s usazeninami bojovat. Lepší jsou v tomto systémy s elektromotorickým ovládáním šoupátka. Aby nedošlo k zatuhnutí, jsou v řídící jednotce motoru algoritmy, díky kterým dojde k nucenému pohybu šoupátka při zhasínání motoru.

Servisy se setkávají také s problémy s chladičem EGR. Občas může být porézní nebo se rychle ucpává karbonem což je problémem mnoha motorů.