Co je to bloková výjimka

5 (100%) 6 votes

Bloková výjimka a její význam

Máte auto v záruce, a proto musíte jít do autorizovaného servisu, neexistuje žádná jiná možnost? Co dovoluje zákon, na což má právo majitel vozidla. Bloková výjimka dnes umožňuje, že v případě je-li automobil v záruce, nemusíte servis provést v „značkovém“ servisu. Nabídka autoservisů je široká, stačí si jen správně vybrat.

V případě pokud jdete jen na běžnou servisní prohlídku, výměnu oleje, kontrolu brzd nebo klimatizace, můžete tento servis absolvovat v jakémkoliv nezávislém velkém a zda malém autoservisu. O záruku nepřijdete a naopak ještě ušetříte, Cena v autorizovaném servisu, který nabízí originální oleje a náhradní díly je podstatně vyšší než v nezávislém servisu nebo auto opravně v servisní síti, která nabízí za nižší cenu tytéž oleje a díly které vyrábějí stejný výrobci jako díly originálně.

Výrobci nových aut dokázali vytvořit kolem běžného servisu takovou bublinu o záruce, že jsou známy případy majitelů vozidel který do autorizovaného servisu chodí is výměnou žárovky nebo gumiček stěračů, aby náhodou nepřišli o záruku. Proč tak velká záruční propaganda ?? Odpověď je jednoduchá, jde o peníze kterých se v „aftermarket“ -e otočí více než při prodeji nových aut, a proto se v Evropě v rámci servisních služeb uvolnil trh.

Evropská komise v nové blokové výjimce potvrdila, že záruční doba vozidel nesmí být vázána na prohlídky v autorizovaných servisech a na použití originálních náhradních dílů. Nesmíme však zapomínat na rozdíl mezi údržbou a opravou auta.

Údržbou jsou všechny servisní úkony spojené s provozem motorového vozidla, jako například pravidelná servisní prohlídka, výměna oleje, provozních kapalin a filtrů, kontroly brzd, tlumičů, výfuků a jiné. Tyto servisní úkony je možné provádět i v nezávislých servisech, za předpokladu, že budou použity náhradní díly odpovídající kvalitě originálních, a budou dodrženy postupy stanovené výrobcem automobilu.

Opravy vozidla kde se uplatňuje záruka musí být provedeny v autorizovaném servisu. Zde se jedná o výměny dílů a uplatnění záruky na poškozený díl při výrobě vozidla, případně o výměnu dílu kde závadu odhalil výrobce automobilu. Opravu automobilu po autonehodě není nutné provést v autorizovaném servisu.

Nejčastější mystifikací ze strany výrobců automobilů a autorizovaných servisů je že po dobu záruky má majitel vozidla povinnost provádět údržbu pouze v autorizovaném servisu, a používat pouze originální náhradní díly, které prodávají výhradně zmíněný prodejci. No a ani tyto zavádějící tvrzení nejsou pravda, a Evropská komise ve své blokové výjimce potvrzuje že po dobu záruky má majitel vozidla svobodnou volbu si vybrat, servis tak jakož i použití náhradních dílů, které odpovídají kvalitě originálních. Originální díly tvoří pouze 20% nového vozu a 80% dílů dodávají do výroby subdodavatelé a to jsou takzvané díly značkové, označované také jako OE díly. Rozdíl je prakticky pouze v ceně, častokrát se jedná o identické díly vyráběné stejným výrobcem.

Chytrým tahem prodejců je nabídka takzvaných prodloužených záruk a záruk mobility, které jsou vázány na vykonání každé údržby a opravy v autorizovaném servisu.

Alternativou může být i výhodný nákup v internetových obchodech.